Libra personeelsdiensten


Referentie

"Voor het eerst een medewerker aannemen was voor ons een hele stap. Libra Personeelsdiensten heeft ons succesvol begeleid bij het organiseren van dit traject. "

Vincent Kleine Visual Media



solliciteren met passie

Doe wat u goed kunt én waar u enthousiast van wordt
Miljoenen mensen zijn hard op zoek naar werk. De meesten volgen hierbij de standaard procedures: on- en offline netwerken, een goed CV en sollicitatiebrief opstellen en talloze sollicitatiegesprekken voeren. Niks mis mee, maar vaak is die jacht gebaseerd op het vinden van een baan die leek op de vorige, en niet op wat u echt wilt.

Bent u een van de mensen die hard op zoek is naar een nieuwe baan? Probeer dan eerst eens uw passie te vinden. Wat drijft u? Waar wordt u gelukkig van? Op die manier kunt u uw pijlen richten op een baan die echt bij u past, besteedt u die 84.000 uur van uw leven die u werkt aan iets dat echt zin en betekenis voor u heeft.

Ideaal moment
Uw werkloosheid is geen pretje maar wel het ideale moment om erachter te komen wat dat zou zijn. Alaina Love, directeur van Purpose Linked Consulting, heeft uitvoerig onderzoek gedaan en tien soorten werkgerelateerde passies ontdekt. Ze noemt ze ‘Passie Archetypes’. De archetypes staan ook uitgebreid beschreven in het boek ‘The Purpose Linked Organization’. Welk archetype beschrijft u het beste?

1. De Schepper
Scheppers worden gedreven door schoonheid. Ze werken keihard om een concept in hun hoofd om te vormen tot iets dat ze met anderen kunnen delen en waarmee zee en emotionele reactie op kunnen roepen. Dit zijn de kunstenaars binnen een onderneming. Hun passie manifesteert zich in het zoeken naar schoonheid en functionaliteit in alles wat ze doen en maken.

2. De Ontvanger
Ontvangers denken groots en out-of-the-box. Ontvangers spelen graag met nieuwe, revolutionaire ideeën. Dit zijn de intellectuele acrobaten van een onderneming, degenen die anderen stimuleren zo hard mogelijk te werken om hen bij te benen. Het zijn zeldzame en waardevolle innovators.

3. De Ontdekker
Elk probleem heeft een oplossing, dat is het motto van de Ontdekker. Ontdekkers hebben een onbedwingbare nieuwsgierigheid, willen alles weten en testen hun theorieën door en door tot ze de waarheid vinden. Dit zijn de ontdekkingsreizigers van de onderneming.

4. De Processor
Dit type leeft voor data en informatie. De Processor voelt zich als een vis in het water in de wereld van de analyse. Processors ontdekken vaak net die informatie die voorkomt dat organisaties in de afgrond storten, zonder daarbij de kwaliteit uit het oog te verliezen. Dit zijn de systeembeheerders van de onderneming.

5. De Leraar
Dit zijn de kennisdelers van de organisatie die er gek op zijn om anderen te helpen zich te ontwikkelen. Het zijn gepassioneerde leraren die nieuwe informatie en inzichten graag doorgeven aan hun collega’s. Ze zijn er bovendien goed in om ingewikkelde informatie begrijpelijk te maken voor anderen.

6. De Verbindingsschakel
Dit zijn excellente onderhandelaars. De Verbindingsschakel is goed in communiceren en voor het vormen en in stand houden van relaties. Ze zijn van onschatbare waarde wanneer de neuzen in dezelfde richting moeten gaan wijzen. Dit zijn de bruggenbouwers van de organisatie.

7. De Genezer
De Genezer is vaak de eerste die ziet dat er iets mis is. Genezers zijn er op gericht de pijn te verzachten en iedereen gelukkig te maken. Ze helpen anderen met hun problemen en zijn de motor achter een goede werksfeer.

8. De Altruïst
Dit type fungeert als het morele kompas van een organisatie en dient het zogenaamde hogere doel. De Altruist daagt de onderneming uit verder te kijken dan winst en geld, maar ook naar de maatschappij in zijn geheel.

9. De Transformator
Dit type is de motor achter veranderingen. Transformators helpen anderen een nieuwe visie of richting te omarmen. Ze zijn op hun best in tijden van chaos en onzekerheid. Ze wachten veranderingen niet af, maar leiden die juist. Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden.

10. De Bouwer
De Bouwer is de architect van de onderneming. Bouwers voelen zich pas goed als ze werken aan ambitieuze doelstellingen en als ze hun visie vorm kunnen geven. Ze zijn sterk in het ontginnen van nieuw terrein en het aanboren van nieuwe markten. Bouwers leggen de fundering voor het succes van de onderneming, maar hebben extreem veel vrijheid nodig.

Aanstekelijk
Als u eenmaal weet wat uw passie is, kunt u die presenteren aan een potentiële werkgever. Verwerk bijvoorbeeld een beschrijving van uw passie en archetype in uw sollicitatiebrief; beschrijf hoe die de eerdere resultaten die u geboekt hebt beïnvloed hebben en hoe u ze in de toekomst in wilt zetten. Op die manier valt u zeker op tussen al die honderden brieven die binnenstromen op een vacature!
Het is ook belangrijk om te kijken hoe u uw passies kwijt kunt in een potentiële functie. Stel tijdens het gesprek vragen om te bepalen hoe u zowel uw vaardigheden als uw drijfveren kwijt kunt in de baan. Wie niet alleen goed is in zijn werk, maar daar bovendien zeer gepassioneerd over is, heeft altijd een streepje voor. Passie leidt immers tot enthousiasme en dat werkt aanstekelijk. 
 

terug