Libra personeelsdiensten


Referentie

"Voor het eerst een medewerker aannemen was voor ons een hele stap. Libra Personeelsdiensten heeft ons succesvol begeleid bij het organiseren van dit traject. "

Vincent Kleine Visual Media



Sollicitatie gesprek - 6 vragen (m.n. voor ICT)

Wie nieuw personeel aan wil nemen ontkomt niet aan het voeren van sollicitatiegesprekken. Om ervoor te zorgen dat een sollicitant precies de informatie geeft die je nodig hebt om een goede beslissing te nemen, is het belangrijk dat je goede vragen kunt stellen als je een dergelijk gesprek voert.

“Bedrijven hebben momenteel behoefte aan mensen die leiding kunnen geven aan veranderprocessen en aan mensen die niet bang zijn om met nieuwe ideeën en dito oplossingen te komen. We leven immers in een tijd waarin we te maken hebben met een nieuw type problemen”, aldus Hite. Om daar nog aan toe te voegen: “Als je innovators zoekt, managers die de bedrijfsvoering willen aanpassen en werknemers die de drijfveer hebben om veranderingen te ondersteunen – en ik denk dat iedereen momenteel zulke mensen zoekt – dan zijn de vragen die ik heb opgesteld daar een prima hulpmiddel bij.”

Dit zijn de belangrijkste zes vragen waar Hite op doelt:

1. Wat onderneem je om je netwerk uit te bouwen en te onderhouden?
Dit is zonder meer een relevante vraag ten aanzien van kandidaten voor de functie van IT-manager. Het maakt zelfs weinig uit of er managers worden gezocht voor sales, boekhouding of IT; Bedrijven die nieuw personeel zoeken willen het liefst leidinggevenden met een uitgebreid netwerk, waarbinnen ze over goede referenties beschikken.

2. Welke zoekresultaten krijg ik als ik je naam intik op Google?
Deze vraag hangt samen met de eerste. Bedrijven willen graag weten of toekomstige werknemers een goede online reputatie hebben. Het antwoord op deze vraag geeft zicht op de mate waarin een kandidaat zich bewust is van zijn online status, en het is een aanzet om hem meer over zichzelf te laten vertellen. Sollicitanten mogen er dan ook van uit gaan dat de persoon met wie ze een gesprek voeren hun naam al eens in een zoekmachine heeft ingetikt.

3. Wat doe je om ervoor te zorgen dat je je focus vasthoudt?
Het vasthouden van focus is een kritieke vaardigheid voor IT-personeel in alle lagen. Vooral als de werkdruk hoog is, werknemers worden afgeleid door andere werkzaamheden en sociale netwerkdiensten om steeds meer aandacht vragen.

4. Hoe zorg je ervoor dat jij als professional relevant blijft binnen je sector?
Eigenlijk is dit een voor de hand liggende vraag als je iemand zoekt voor een IT-functie. Brian Nettles, manager bij CB Richard Ellis, stelt als alternatief altijd de vraag ‘Welke boeken heb je de laatste tijd gelezen?’

5. Welke innovatieve oplossingen zijn er van jouw hand gekomen?
Net als punt 3 is dit een voorbeeld van een vraag die aan iedere IT-professional, ongeacht zijn functie, kan worden gesteld. Of je nu projectleider, helpdeskmedewerker, softwareontwikkelaar of CIO bent, het is hoe dan ook onderdeel van je functie om innovatieve oplossingen voor zakelijke problemen te verzinnen.

6. Kun je iets vertellen over een periode waarin je veranderingen in de manier van werken in een bedrijf hebt aangebracht?
Bij uitstek een vraag aan toekomstige IT-managers en leidinggevenden. Bij ieder IT-project komt in meer of mindere mate ‘change management’ om de hoek kijken. Een succesvolle afronding van projecten hangt daarom nauw samen met de vaardigheid van managers om veranderingen in hun organisatie te begeleiden.

Bron: Cio.com

terug