Home / beoordelen-het-gesprek
Beoordelen - het gesprek
Tijdens dit gesprek kijk je terug op de mate waarin de medewerker jullie afspraken is nagekomen en de gestelde doelen heeft gerealiseerd. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van competenties en de afgesproken resultaatgebieden. Hierop baseer je de uiteindelijke beoordeling van de medewerker. Je toetst de resultaten aan de hand van de doelen zoals afgesproken in het planningsgesprek/functioneringsgesprek/voortgangsgesprek o.i.d op een ander tijdstip in het jaar.
Aandachtspunten
- Wees specifiek in je feedback en richt je feedback op gedrag. (wat heb je gezien?)
- Kijk naar het verleden, maar ook naar de toekomst.
- Onderbouw alle feedback; positief en negatief.
- Het gemiddelde van wat gescored wordt op verschillende deelgebieden is NIET de eindscore. Iemand die technisch goed scoort maar ongewenst gedrag vertoont, krijgt geen voldoende.
- Spaar feedback niet op tot aan de beoordeling. De beoordeling is in feite een samenvatting/een verslag van alle gesprekken die in de afgelopen periode zijn gevoerd.
- Laat slechte prestaties niet onbesproken omdat de rest zo goed is. Of andersom: laat goede prestaties niet onbeoordeeld omdat de rest zo slecht is....
- Vergelijk de prestaties en resultaten met de afgesproken competenties en doelen en niets anders.
terug